Toulání Moravou - Valašské Meziříčí-skanzen-Helfštýn

7. července 2018 v 18:44 | Polgara |  Kulturní prožitky
Podél Bečvy jdou, Beskydy náruč svou jim otevřou:)

V poslední době jsem na Moravě, ale té severní víc než doma. Začalo to výletem s kamarádkou, kdy jsem si tam vyjela s kamarádkou v březnu, léta páně 2018 do jedné moravské vesničky. Už v t dobu bylo jasné, že si Moravu zamiluji.

První místo, kam mě zavedla, bylo Valašsko, místní skanzen a Beskydy. Jiný kraj, jiný mrav, dalo by se říct a je tomu tak. Valašsko je krajem tradic a dlouho trvajících zvyků. První jsme navštívili přírodní muzeum ve Valašsku. Hned vedle je charakteristický moravský skanzen.

Tedy nádherné roubené chajdy, dokonce je tam i kravín, mlýn a kovárna. Jsem člověk, který je radši venku než uvnitř. Je mi jedno, jestli ujdu pět kilometrů anebo dvacet, ale hlavně, že je na co se dívat a pokaždé se zas něco nového dozvím. Ten den jsme šli trasu Valašské meziříčí-skanzen-Helfštýn. Tedy část, která se nachází na severní Moravě.

První okruh, který byl Valašské Meziříčí a skanzen byl spíše lehčí turistikou a pomalejší naučnou stezkou. Přeci jenom, pokud se kocháte tím, co nabízí skanzen, hodinku či dvě tam strávíte určitě. Navíc člověk se tam vyblbne tím, jak leze po kamenech a místních stezkách a zákoutích. Přírodní muzeum je zaměřeno především na Valašskou dědinu a lidi, co v ní žili. Takže tam můžeme najít nejednu dochovanou usedlost. Od těch nejmenších po ty největší. Co mě fascinovalo, do jak malé místnosti se vešel velký počet lidí.

Na náměstí Dřevěného městečka jsou různé stánky se suvenýry a upomínkovými předmětu. Přiznávám se bez mučení, že si vedu Turistický deník. Tudíž vždy zamířím k místu, kde prodávají turistické známky a turistické vizitky.

No co, každý máme nějakou úchylku. Teď si vyrábím nástěnku, kam si chci dřevěné známky zavěsit a hned to bude vypadat líp.:) Už jich mám 26.:) Nicméně, co doporučuji jako první ochutnat je Frgál. Jedná se o místní specialitu v podobě ovocného koláče. Dělají hruškový, borůvkový a jahodový. A samozřejmě různé druhy medovin. Například mandlová, ořechová, skořicová a mnoho dalších. Slivovičku snad zmiňovat nemusím. A samozřejmě pivo. Tady je dost velkou specialitkou pivo zvané Zubr.

Ale stručně a jednoduše, nejde o to, co si odnesete s sebou, ale to, co si odnesete uvnitř sebe. Tohle místo vás poznamená a zamilujete se do něj. Navíc všechno obklopují nádherné a všudypřítomné Beskydy, jejichž majestátnost vám vyrazí dech.

Cesta na Helfštýn byla už o něco náročnější. Za prvé jsme museli popojet autobusem a za druhé se šlo do kopce po hřbenu. Tedy nerovnosti a strmá stoupání. Je zvláštní, jak je beskydská krajina rozmanitá. V jednu chvíli jsme šli nádherným hustým porostem, ale v dalším okamžiku jsme se ocitli v jehličnaté části plné skalisek a vyschlých potoků. Navíc bylo po bouřce, takže některé větší stromy ležely přes cestu a museli jsme je přeskakovat anebo podlézat. Takže sranda. Párkrát jsem skončila přímo v jehličí a jednou dokonce v jediném potoce, který tam byl.:D

Asi nejzajímavější část přišla ve chvíli, kdy jsme se dostali pod úbočí hradu. Helfštýn je jeden z největších hradů u nás. Ještě se pyšní nejširšími hradbami v Evropě. Nicméně, když se konečně dostanete před kamenný kolos, tak vám brada spadne úžasem až na zem. Zdi jsou téměř neporušené a brána až na pár výjimek nepoznala rány osudu. Přesto i zde se potkáte s různými opravami hrady a znepřístupněnými místy. Navíc máte z hradu pompézní výhled do okolí.

Nakoupila jsem si další známky a vizitky a hurá na prohlídku. Jako první jsme šli na věž vedoucí na hradby. Tedy na část hradeb. Přiznávám, že tady jsem lehce zavařila foťák. A pak zpátky dolů na nádvoří. Na hradě jsme také ochutnali Štramberské uši, což je místní specialitka v podobě uší upečených z těsta. Zaujala mě legenda, kterou mi kamarádka vyprávěla.

Bylo nebylo, za časů nájezdů Tatarů, kteří plenili, loupili, vraždili, ale v neposlední řadě usekávali místním obyvatelům uši na znamení svého vítězství. Jenže Štramberští si to nenechali líbit a ukryli se na Kotouči. Jejich velkou výhodou bylo, že se Tataři neznámého místa báli a neodvažovali se útočit v noci. Aby toho nebylo málo, tak obránce Tatarští obklíčili a uvěznili je v bezvýchodné situaci. Naši hrdinové se začali modlit a prosili o zásah shůry. Což jim vyšlo, protože se v noci spustila velká bouřka a déšť. Právě tahle "maličkost" dala Štramberským velkou výhodu, Tataři utekli a zanechali tam tábor se všemi věcmi. Včetně uší, které odřezávali svým nepřátelům. A od té doby se v Den Nanebevzetí Panny Marie koná Velká pouť na počest tohoto vítězství. Zároveň odtud pochází název Štramberské uši.

Helfštýn je rozlehlá pevnost, která stojí na strategickém místě a jen těžko by se k němu nepřítel dostával, aby ho dobyl. Ani Helfštýn se neobešel bez častého střídání hradních pánů, a tak se tam vystřídali Pernštejnové, Ludanicové a mnoho dalších. V roce 1900 se z Helfštýna v podstatě stalo turistické místo, které doteď láká lidi ze vzdálených koutů Čech, Moravy a Evropy. Zároveň se až do dnešního dne pracuje na obnově některých jeho částí.

Při zpáteční cestě nás chytila trochu bouřka, ale nic, co by se nedalo přežít. Jsem naučená, že co mě nezabije, to mě posílí. Navíc jsme se díky letnímu dešti osvěžili. Znovu jsem se kochala Beskydskými lesy, které jsou velmi různorodé a plné překvapení. Na konci jsme si dali menší půlhodinovou přestávku a natáhli se do vonícího mechu. Ono jenom tak ležet a sledovat oblohu a po ní plující mraky a sem tam prosvítající slunce má, co do sebe.

1 člověk ohodnotil tento článek.