Božena Štofková říká: "Každý nakladatel má svůj systém a nenechá si moc koukat do ekonomické kuchyně."

17. září 2014 v 18:33 | Polgara |  Putování s nakladatelstvími
O nakladatelství Jota slyšíme v poslední době čím dál tim víc, díky čemuž mohl vzniknout rozhovor s pani ředitelkou nakaldatelství Jota, Boženu Štofkou, které tímto moc děkuju za obsáhlost jejich otázek. Zároveň upozorňuji, že u jedné otázky si vzala slovo Michaela Sklenářová s vysvětlením, že tahle otázky se jí týká, poněvadž zasahuje do jejího oboru. Jedná se úplně poslední otázku u níž najdete i odpověď paní majitelky.

Zároveň jsem se otázky snažila pokládat tak, jako kdybych byla člověk neznalý nakladatelského prostředí a jako někdo, kdo by chtěl vydat knížku :-)


1. Vaše nakladatelství existuje již 24 let, máte na svém kontě více než tisíc titulů a Vaše zaměření se značně rozšířilo. Kdy vznikla myšlenka vytvořit nakladatelství?

Děkuji za Váš zájem, ráda Vám odpovím na Vaše dotazy.
Ještě 1 rok a bude ro čtvrt století existence Nakladatelství JOTA a když do té doby vydáme plánovaných 70 nových knih, překročíme hranici 2000 vydaných titulů. Na myšlenku založit nakladatelství přišel pan Marcel Nekvinda, jednatel společnosti, kdy po ukončení vysoké školy dostal skvělý nápad - vydávat knihy. V té době byl hlad po zakázaných autorech a knihy Jakuba Demla /Domů, Cestou do Betléma, Kronika městečka Tasova, Zapomenuté světlo a další/ nastartovaly nakladatelskou etapu mladého podnikatele.

2. Jota. Co to znamená, a jak vznikl nápad takto pojmenovat nakladatelství? A kdo byl jeho zakladatelem?
Název vymyslel pan Nekvinda a logo nakreslil sám, když seděl s přáteli u piva v hospodě. Je to řecké písmeno. Taky jsme si po letech v nakladatelství vymysleli pointu "ani alfa ani omega ale JOTA" Další vysvětlení má pan majitel - je to prý jin a jang, jinak řečeno v cizím jazyce JO a TA Při troše hledání se dočtete, že je to i španělský lidový tanec v třídobém taktu a rychlém tempu…. Podle tempa, kterým v JOTě žijeme a to žijeme knihami denně a rádi, je to momentálně ten rychlý španělský tanec 

3. Zkusme si představit situaci, že jsem potencionální spisovatel, který k vám přijde s rukopisem. Co se bude dít pak?
Mám pocit, že každý druhý člověk píše a všichni chtějí být slavní spisovatelé. Denně nám chodí do nakladatelství nové a nové rukopisy. Když nám tedy přijde rukopis, tak obvykle přijde elektronickou cestou s průvodním textem. Už podle stylu průvodního dopisu, stylu, jakým je napsaný poznáme, že je to člověk, který umí nebo neumí psát. V případě, že si potenciální autor dá tu práci a napíše krátký obsah, členění knihy, cílovou skupinu a důvod, proč to napsal, něco o sobě, tak se začteme…. Prvních 15-20 stran napoví, zda se jedná o talent nebo ne. Jsou i tací, kteří napíšou: "Posílám Vám svůj výtvor. Co na to říkáte?" Tím je bohužel odsunut až na "někdy". Není čas číst, hodnotit a posuzovat texty, o kterých nemáme základní informaci.

4. S knihou se pojí autorské právo. Co to vlastně je a jak toho docílíte?
Když někdo vytvoří dílo, tak je autorem toho díla a jen on má právo s ním nakládat.
V podstatě je autorské právo odvětvím práva, které upravuje vztah mezi tvůrcem a uživatelem. Na každou knihu, kterou vydáme, máme autorské právo/licenci a to na základě smlouvy s autorem. Takže když dobře chápu Váš další dotaz, docílíme toho dohodou / smlouvou s autorem, nebo držitelem práv.

5. Co to je ISBN? Jak ho kniha získá?
Číslo ISBN přiděluje Národní knihovna ČR a je to jedinečný mezinárodní identifikátor pro monografické publikace. Nahrazuje potřebu zpracovávání dlouhého záznamu bibliografického popisu. Šetří čas a pracovní sílu a umožňuje vyhnout se chybám při pořizování kopií záznamů. Číslo ISBN umožňuje budování a aktualizaci adresářů používaných v knižním obchodě a bibliografických databázích a je nezbytné pro provoz elektronického způsobu prodeje v knihkupectvích. K použití ISBN existuje příručka, normy a má zajímavou historii - podrobnosti si můžete dohledat na stránkách www.nkp.cz

6. Dobře. Máme hotový rukopis. Je opravený, upravený. Jenomže samotný text působí suše. Co ilustrace? Máte své ilustrátory nebo si je musí autor sehnat sám?
Každá kniha je samostatné dílo, které podle svého druhu vyžaduje nebo nevyžaduje nějakou ilustraci, fotografie, … Už samotná obálka musí mít svého ilustrátora, grafika, který rovněž navrhne kromě přebalu i předsádky, potah, úpravu textu v knize, typ písma a celkový layout knihy tak, aby to spolu tvořilo vyladěný celek. Ilustrace uvnitř knihy, pokud to text vyžaduje, vytváříme buď v nakladatelství, nebo se domlouváme s různými výtvarníky, grafiky, kteří navrhnou vypravení knihy po jejím přečtení a tak společně knihu hezky "vymazlíme". Pokud autor má svého ilustrátora, tak to vítáme, ale jako u všeho posoudíme, zda se výtvarné pojetí grafika ke knize hodí a domlouváme se spolu na celkové koncepci knihy.

7. Kdy se stanoví cena knihy? Před tiskem nebo po něm? Co vše je v ceně obsaženo (honorář autora, cena tisku, doprava atp.)? Mohu jako autor určit cenu? Kolik vlastně dostanu z jednoho výtisku?
Každý nakladatel má svůj systém a nenechá si moc koukat do ekonomické kuchyně. Co Vám mohu říct je, že při tvorbě ceny se jako u každého jiného výrobku musí spočítat každá koruna, která byla do knihy investovaná a z toho vychází i prodejní cena. A nejsou to jenom honoráře autorů, překladatelů, redaktorů, lektorů, výtvarníků, sazečů…., ale do ceny knihy je nutno započítat i marže distribucí a knihkupců, kteří s knihou dále obchodují. Obvykle si do cenové politiky nenecháme od autorů mluvit. Autor knihy sice investuje do knihy svůj čas, který se dá samozřejmě převést na peníze, ale nakladatel má v knize dlouhodobě "uloženy" daleko větší prostředky, a to do doby než se větší část nákladu prodá, protože jak distributor, tak knihkupec platí za knihu až několik měsíců poté, co knihu sám prodá čtenáři. Autoři dostávají honorář podle smlouvy a je to individuální.


8. Lijete dle mezinárodní situace kule z písmen nebo písmena z kulí?
Souhlasíme, že Tři veteráni jsou výborná pohádka. 

9. Zmínila jsem se o tisku knihy. Jak to probíhá? Tiskne se kniha od první strany po poslední nebo prvně tisknete text a pak až ilustrace? Vybarvují se ilustrace strojově? Co se stane, když se ve vytištěné knize objeví chyba? Co se děje s takovými nepovedenými výtisky?
Knihu, která je kompletně elektronicky připravena vysázena a doplněna grafickými prvky /dělá se to současně/, již zpracovává tiskárna. Je to na dlouhý výklad a exkurzi do tiskárny.  Nepovedené výtisky reklamujeme v tiskárně.

10. Knihu jsme tedy vytiskli bezchybně. Jak se kniha váže? Upřednostňujete nějaký typ vazby? Můžeme u vázání knih hovořit o nějakých módních trendech? Je některý druh vazby žádanější? Proč?
Podle typu knihy vybíráme vazbu. Zde to není o módě, ale o praktičnosti. Upřednostňujeme pevnou vazbu s přebalem, vydrží déle. Mnozí si myslí, že brožovaná vazba je levnější, ale není tomu tak, je jen nepatrný rozdíl v pořizovací ceně a moc se na tomto druhu vazby nedá ušetřit. Na vázání knih v tiskárně jsou už chytré stroje… to by chtělo podívat se přímo do tiskárny 

11. Nyní držíme hotovou knihu v ruce. Stačí jen napsat věnování a podepsat. Co čtenáři? Jak se k nim kniha dostane? Jak se vlastně dozví, že spatřila světlo světa nová kniha? Máte dvorní knihkupectví, nebo si autor musí sehnat odbytiště sám?
To bych se zeptala já Vás.  Jak si vybíráte knihy? Jak se o nich dovídáte? Zabírá na Vás reklama, novinový článek, internet? Nebo je to doporučení někoho, kdo si přečetl zajímavou knihu?

Spolupracujeme s velkými knižními distribucemi, které knihu rozvezou do všech koutů republiky, tedy ke knihkupcům. Moji kolegové z obchodního oddělení často navštěvují knihkupce a seznamují je s našimi knihami. Máme svůj okruh čtenářů, kteří naše knihy vyhledávají, dostávají newslettery a čtou si knižní novinky, náš katalog a ediční plán … je mnoho cest, které využíváme k tomu, abychom byli ve spojení se čtenáři.

12.Spolupracujete nějak se čtenáři? V současnosti se rozmohlo recenzování knih přes různé webové servery či přes osobní blogy. Jak se může čtenář stát recenzentem knih nakladatelství Jota?
dpověď paní Štofkové: Ano, spolupracujeme, mám šikovné kolegyně, které jsou v kontaktu se čtenáři jak přes sociální sítě, blogy, na veletrzích i v knihkupectví.
+ Doplnila Michaela Sklenářová, manažerka marketingu
Se čtenáři rozhodně spolupracujeme. Máme dlouhodobé vztahy jak s blogery, tak s novináři, knižními i tematickými portály a samozřejmě našimi obchodními partnery, přes které také získáváme zpětnou vazbu a recenze čtenářů.
Spolupráci přímo s blogery neustále rozvíjíme. V poslední době se zaměřujeme zejména na kvalitu recenzí, připravujeme společně soutěže, blog tours i projekty. Budujeme si menší, zato stálou základnu, což nám umožňuje věnovat se blogerům a jejich aktivitám důkladněji.
Z důvodu dlouhodobé snahy zkvalitnit spolupráci s našimi současnými blogery v tuto chvíli nové recenzenty nehledáme. Jednou za čas vypíšeme veřejný konkurz na recenzní e-knihy nebo výtisky, kterých se může zúčastnit každý bloger z České i Slovenské republiky a ze kterých se může zúčastnit každý bloger z České i Slovenské republiky a ze kterých potom často vzejde i následná dlouhodobá spolupráce
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama