Nakladatelství: Fragment
Recenze na knížky Aréna smrti, Vražedná pomsta
Rok vydání: 2011
Počet stran: 344
Anotace:
Jmenuji se Katniss Everdeenová. Proč nejsem mrtvá? Měla bych být.
Proti všem očekáváním přežila Katniss hladové hry dvakrát, ale ani poté nemá klid. V zemi Panem vypuklo postání. Kapitol je naštvaný a chce pomstu. Kdo by měl za nepokoje zaplatit? Katniss. A co je nejhorší? Prezident Snow dal jasně najevo, že v bezpečí není vůbec nikdo… Bude připravovaná revoluce v čele s Katniss úspěšná? Cena může být hodně vysoká...

Trochu nechápu, proč většinu rozčiluje skutečnost, že třetí díl je především o válce. Od počátku vyprávění bylo jasné, že trojka bude plná akce. Ani mi nevadilo, že romantická část šla trochu k šípku. Ba právě naopak to knížce jen prospělo. Nicméně příběh se odehrává měsíc poté, co Katniss odnesou z arény. Ona sama souhlasí s tím, že se stane symbolem odboje, tedy reprodrozdem.

Navíc se ona a lidé z 12 kraje (byl vypálený) musí ukrývat před hněvem Kapitolu v 13. kraji. Právě o něm si mnozí mysleli, že je nadobro ztracený. I tentokrát tu máme prezidenta, vlastně prezidentku, která tak trochu tahá za nitky. Vládne totiž právě 13. kraji, jenž se stal útočištěm pro uprchlíky. Katniss dělá všechno proto, aby zachránil Peetu, který je držený v zajetí prezidenta Snowa. I tentokrát je naše hrdinka nucena poslouchat tzv. starší a mocnější, kteří ji ovládají ve svůj prospěch.

Co na příběhu hodně zaujme je fakt, jak válka postupuje. Jak se lidé začínají vybarvovat a začíná postupně zanikávat dělení na dobré a špatné. To, co se může zpočátku zdát jako záchrana ve skutečnosti není nijak odlišné od toho, co prosazuje Kapitol. Kapitol vs. 13. kraj. Který z nich je lepší, když obě mocnosti používají v podstatě stejné praktiky? 13. kraj je zobrazený jako podzemní systém, centrum odboje, které postupně vysílá svá chapadla a lapá nic netušící oběti.

Aby toho nebylo málo, tak v ohrožení se ocitnou i samotné kraje, které padají. Kapitol Peetu používá jako návnadu na Katniss a ona začíná přemýšlet o tom, jak by se na jejím místě zachoval on. Jenže tahle situace není zdaleka nejhorší. Mrtvých je čím dál víc, příběh nabírá obrátky a vrcholí. Hodně emoční scéna je před domem prezidenta Snowa. Znovu se potkáváme i s Hurikánem, který dostane v trojce víc prostoru než v předchozích ch. Právě tuhle postavu jsem si nedokázala ani oblíbit, ani jsem ji nemohla nenávidět. Je tak někde mezitím. Co mě mrzelo, jak dopadlo jeho přátelství z Katniss. Že se nadobro rozešli a už se nevídali.

Co mě nepřekvapilo byl samotný prezident Snow, i když možná svým způsobem ano. Právě on je řekněme ďáblem v lidské podobě, taky za všechny své činy zaplatí. O jeho osudu rozhodne právě prezidentka 13. kraje, která mi přišla ještě větší záporačka jak on. Vzhledem k úmrtím, nevím jestli mohu prozrazovat, ale krom jiných také Katniss přijde o svoji sestru Prim. Ani prezidentka Coinová se nedočká konce, protože je to právě ona, kdo nakonec schytá Katnissin vystřelený šíp. Za co jsem byla ráda bylo to, že přežil Haymitch. Tuhle postavu jsem si oblíbila víc než samotné hlavní hrdiny. Pak ještě Finnicka, splátce ze čtvrtého kraje.

Celkově se jedná o trilogii na níž se nezapomíná, ale která tak trochu spadá do těch rozporuplných děl. Má kladné i záporné stránky, jež čtenáře nutí k tomu, aby se v myšlenkách k příběhu vracel. Co se Collinsová povedlo byla psychologie všech postav a zobrazení jejího světa. Vytvořila relativně děsivou budoucnost, kterou byste nechtěli prožívat za žádnou cenu a zároveň nás varovala před chybami, kterých bychom se jako lidstvo měli vyvarovat.

1 člověk ohodnotil tento článek.