První republika (2014)

14. dubna 2014 v 20:47 | Polgara |  Seriály
...


Prosím, nesrovnávat s panstvím Downton. (Vřele doporučuji, naprosto dokonalý seriál. Má už čtyři série. Nedávno dodíváno, recenze by se tu teoreticky měla objevit, co nejdřív.) To je jako nebe a dudy. Možná lze tento seriál připodobnit k sáze rodu Forsytů, ale jen s velkým přivřením očí.

Nutno podotknout, že prozatím máme za sebou třináct dílů. Někde jsem četla, že plánují "jen" 22 dílů (odhadem), tak jsem docela zvědavá, jak to všechno chtějí do vyřešit, když jsou sotva polovině.

Chápu, proč První republiku někteří přirovnávají k výše zmíněnému britskému seriálu. Ano, oba seriály se zaměřují na vznešené rodiny, ale…jeden je trochu někde jinde a má to, co republika nemá. Rozpočet. Vždyť v tomto českém seriálu si vystačili s jedním záběrem na Prahu, s interiéry, které se v podstatě odehrávají v pražském Podolí, když se válčilo, tak nejvíc záběrů bylo ve srubu a v jeho okolí atd. Jaká je doba poznáme především podle oblečení a pár dalších náznaků. Ne, že by se scénáristi nesnažili.

Od počátků si kladete jednu určitou otázku, kterou vám nasadí do hlavy již od prvního dílu (dobrá, mně až od druhého). Postupem času se začne celá situace čím dál víc zamotávat. Přidávají se nové skutečnosti, postavy se dozvídají nová odhalení.

Mrzí mě, že se tvůrci více zaměřili na vztahy mezi jednotlivými protagonisty než na samotné historické pozadí. Nejvíc se dozvídáme o Kláře Valentové - Léblové (Markéta Plánková), Jaroslavu Valentovi (Jiří Vyorávek) a Vladimíru Valentovi (Ján Koleník) (Jaroslav a Vladimír jsou bratři). V podstatě nám tu vzniká jakýsi milostný trojúhelník. Klára byla do manželství s Jaroslavem vnucena, což donutilo Vladimíra k útěku. A to k takovému, že prchl až do Francie, kde se nechal naverbovat.

Do osmého dílu všechno šlape jako hodinky. Tedy, pokud přimhouříme jedno oko. Máme tady zajímavé postavy jejichž osudy vás zaujmou a pohltí. Přesto od devátého dílu jakoby První republika zešílela. Režisér z ní dělá něco, čím není a to je právě ta chyba. Některé postavy, jako třeba Klára tak dostaly spíše na otravnosti a vy začnete mít radši Magdalénu Škvorovou (Veronika Nová), která ji svým způsobem postupně vytlačuje ze středu dění. Byť to nedělá úmyslně.

Líbí se mi postava malé Elišky, což je dcerka Kláry. Díky ní se ke slovu dostává určitý náznak mysteriózního nádechu. Časem, když tak sledujete další díly si říkáte, že je děj trochu víc natahovaný, a když už tam něco vyřeší, tak tam pak vrazí novou situaci, která vás spíše vytočí. Ale pořád sledujete První republiku dál, protože vás osudy vašich hrdinů zajímají.

On seriál není špatný, jak by se mohlo z článku zdát. Ale k dokonalosti mu chybí ještě pár kilometrů. Přesto se však jedná o to povedenější, co u nás v televizi jde. Ono vám dá docela zabrat i detektivní zápletka. V jednu chvíli je v podezření tamten, pak zas tenhle…nutno pochválit i hudbu, která krásně dokresluje celou atmosféru příběhu. Především úvodní znělka. Ono pokud hledáte jen něco, co vás zabaví a pobaví, tak První republika splňuje oba předpoklady. Jen počítejte s tím, že tady platí pravidlo proč to dělat jednoduše, pakliže to jde složitě.

 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Lady I. Lady I. | Web | 14. dubna 2014 v 21:31 | Reagovat

Panství Downton má proti První republice kromě rozpočtu ještě jeden klad a to je, že jeho tvůrci nekašlou na historickou přesnost a detaily. Třeba kostymérky v První republice dost výrazně selhaly... :(

2 Karolína Karolína | Web | 14. dubna 2014 v 22:11 | Reagovat

Mně se První republika líbí. Není to sice nějaký skvělí seriál, ale na české poměry je opravdu slušně udělaný. Srovnávání s Panstvím Downton mi přijde naprosto nesmyslné, žádný náš seriál se s těmi zahraničními nedá srovnávat..

3 Lili Lili | Web | 14. dubna 2014 v 23:13 | Reagovat

První republiku sleduju a líbí se mi. Máš pravdu, že se spíš zaměřuje na osudy hrdinů než na historické souvislosti, ale stejně myslím, že je dost dobrý.
Panství Downton znám taky,ale opravdu se to nedá srovnávat.
Přeji hezký den :-)

4 K. K. | E-mail | Web | 14. dubna 2014 v 23:50 | Reagovat

První díly mě fakt bavily, ale jak si tam začala Eliška povídat s dědou a babičkou, začalo mi to připadat trochu praštěný... Klára je skutečně díl od dílu otravnější. Stejně tak ten její bratr Kryštof mi leze na nervy.

Ale tak, kvůli Vyorálkovi to dokoukám. :-D

5 hermi-efi-stories hermi-efi-stories | E-mail | Web | 24. dubna 2014 v 14:55 | Reagovat

[4]: No jo, Vyorálek je nej... Nejlepší je ten jeho výraz (tím samozřejmě nechci nikoho urazit, fakt se mi líbí :-D )...

6 necroparanoia necroparanoia | E-mail | Web | 24. dubna 2014 v 15:36 | Reagovat

Viděla jsem první díl, ten mě nějak neuchvátil, pak jsem to celkem sledovala, ale teď už mě to zase nějak pustilo. Nevím proč, ale očekávala jsem od toho víc. Mám ráda dobu první republiky a očekávala jsem propracovanější historické pozadí, podle názvu. Myslím, že seriál by mohl mít větší potenciál, ale jako oddechovka se mi to líbí, hlavně vztahy mezi postavami a kostýmy dam.

7 Margareth Margareth | Web | 24. dubna 2014 v 15:45 | Reagovat

Byla jsem nadšená, když jsem slyšela o uvedení podobného seriálu. Viděla jsem pár prvních dílů (pár doopravdy znamená dva) a abych pravdu řekla, tak to pro mne bylo spíš zklamání. Později jsem ještě pár dílů viděla, ale nějak jsem si k celé rodině cestu nenašla.

8 Lisi Lisi | Web | 24. dubna 2014 v 16:03 | Reagovat

Já mám První republiku ráda, DA je něco jiného. Postavu Kláry jsem neměla ráda od začátku, nejvíce jsem si oblíbila Magdalenu. Osobně nechápu, proč chtějí Vladimíra pořád strkat ke Kláře, když dle mého k sobě více pasují Magdalena a Vladimír.
Můj další oblíbenec je Jaroslav.

9 Slečna Tolstojová Slečna Tolstojová | Web | 24. dubna 2014 v 16:04 | Reagovat

Mně osobně se líbí, ale pokaždé se mi chce vyletět z kůže, když někdo začne říkat: "je to dobrý, ale není to Downton." To je jako srovnávat Vraždy v Midsomeru a Případy prvního oddělení. Jako jen proto, že jsou stejného žánru?
Mně osobně na První republice asi nejvíc vadí to, že jsem stále nedostala uspokojivou odpověď na to, proč vlastně Kláře vnutili Jaroslava, když to stejně mělo být jen jako.

10 Amálka :3 Amálka :3 | E-mail | Web | 24. dubna 2014 v 16:08 | Reagovat

I když se v televizi dívám jenom na počasí,tento článek mě donutil zamyslet se nad tím,že bych se na tento seriál mohla podívat.Jenom mám strach z toho co už se mi stalo dříve:Hodně jsem koukala na seriál Ordinace v růžové zahradě jenže pak tvůrcům nějak ruplo v hlavě a stal se z toho další seriál Ulice(přinejmenším pro mě).Potom mě uchvátili Doktoři z počátků.A zase se z tohoto hezkého seriálu stala další ulice.A tak už jen čekám na seriál Kadibudka,Zastávka,Metro apodobně.
Ale zpátky k seriálu:Je někde online archiv? :-)

11 Zuzka Zuzka | E-mail | Web | 24. dubna 2014 v 17:50 | Reagovat

Ja som to začala pozerať práve z dôvodu tej prvotnej podobnosti s Panstvom Downton, čo je azda najlepší seriál o histórii. Ale mýlila som sa, aj vďaka rozpočtu sa to nedá porovnávať. Zozačiatku to bolo aj fajn, ale odkedy sa Vladimír a Magdaléna vzali ide to dolu vodou. Väčšina postáv a ich konanie ma úplne vytáča a nebyť toho kriminálneho príbehu, tak to prestanem sledovať. Myslím si však, že je to dosť jasné, kto Léblových zavraždil, len čakám na potvrdenie svojej teórie :D Dúfam, že neplánujú točiť ďalšiu sériu... :)

12 Julliett Julliett | 24. dubna 2014 v 18:31 | Reagovat

Vystihla jsi to podle mě přesně. :-) Ano, napsala jsi tu všechno, co bych asi napsala i já. :-D

13 Anne Eyre Anne Eyre | E-mail | Web | 24. dubna 2014 v 21:44 | Reagovat

Tvůj článek mi připadá psaný spíše pro lidi, kteří seriál sledují. Kdybych se nedívala, dozvěděla bych se, že je český, pravděpodobně v něm není mnoho různých míst a jména několika postav. Plus cosi o kostýmech.
Je tu jakýsi náznak, že o něco jde. Ale o co? Proč nerozvést to, na čem se staví většina příběhu a co v podstatě mění vztahy postav? Nejde o spoiler, o té události víme od prvního (druhého) dílu. Není třeba vyjmenovávat, jaké okolnosti přibývají a jak se na ně reaguje. Jen ten základ...
Kdybych ten seriál nesledovala, vlastně bych nevěděla nic a asi bych se na něj ani nepodívala, protože bych věděla jen jména několika postav, cosi o sňatku Kláry a Jaroslava a měla bych tušení, že se tam cosi kdesi stalo.

Od "článku na titulce" jsem čekala víc. Přesto to nemyslím zle, je vidět, že víš, co píšeš, jen prostě... Nezaujalo mě to tolik, jak by jistě mohlo, kdybys víc rozvedla základ.

Pak je tu ta věc s Klárou. Pokud to z posledního dílu chápu dobře, nebyla tak docela vnucena do manželství. Prostě počítala s tím, že s rodiči a bratrem odjede a manžela nechá v Čechách. Proto si také nevzala Vladimíra - opustit ho by bylo podstatně těžší než opustit Jaroslava.
Pro mě osobně se První republika stala ze zajímavého seriálu spíše telenovelou, kde se pořád mění vztahy postav, je tam v pozadí kriminální zápletka, ale... Vlastně se nic neděje. Dívám se jen, abych si potvrdila pár svých teorií... A abych se znovu podívala na znělku! :)

14 Monnie Monnie | Web | 24. dubna 2014 v 22:41 | Reagovat

Není to vůbec špatný seriýl, moc jsem si ho oblíbila :) i když to není chvilkami podle mých představ, tak to nedopadlo jako ostatní české seriály :)

15 Polgara Polgara | Web | 25. dubna 2014 v 19:22 | Reagovat

[13]: V první řadě děkuji za trefné poznámky a rozsáhlou kritiku. Neberu ji zle a donutila si mě zamyslet. Přiznám se, že jsem se v článku držela zpátky. Snažila jsem se to nějak zaobalit a neříkat moc o ději, pouze naznačit možná proto v závěru vyznívá tak...jak to napsat nicneříkajícně.
Upřímně? Já ani nepočítala s tím, že bych se mohla na titulku dostat, docela mě to překvapilo, protože si myslím, že jsou tam lepší než já, kteří by si tohle zasloužili. Potěší to, ale vím, že mám ještě, co dohánět. S tou znělkou souhlasím, ta se jim hodně povedla. :-)

16 Anne Eyre Anne Eyre | E-mail | Web | 25. dubna 2014 v 22:02 | Reagovat

[15]: Tak za rozsáhlou kritiku se neděkuje. Když si přečtu článek a hlavou mi proběhne něco, co k tomu říct, zkusím to. Myslím, že je vždycky lepší mít odezvu ve formě skutečného výběru líbí/nelíbí, než něco k tématu nebo pochvalu v několika slovech. Předpokládám, že rozepsaný komentář řekne víc... I když ne každý z něj musí být nadšený.
Sama mám problémy hezky napsat článek třeba o knize. Tak, abych řekla všechno důležité, ale nevyzradila celý závěr. Hodně s tím válčím a v poslední době jsem nic nezveřejnila, protože mám pocit, že se mi nedaří článek obstojně napsat... U tebe je to něco jiného, ta událost, kterou myslím (a nechci jmenovat, když ne ty) mi připadá důležitá a za zmínku stojí. Ale to je o osobním postoji.
Třeba budeš o tomhle seriálu psát znovu, až skončí, a tam se o nejdůležitějších událostech v ději zmíníš víc... To teď asi nevíš ani ty sama. :)

Na titulku se dostávají různé články s různými tématy. I když nejde o články velkých mistrů, patří tam, mohou ukázat na nějakého blogera. Myslím, že i tvůj článek tam má co dělat už jen kvůli tomu námětu - moc často na zmínky o První republice nenarážím. :)

17 Míša Míša | 15. srpna 2014 v 20:34 | Reagovat

Seriál mohl být lepší, ale hodně jsem si oblíbila herce Jiřího Vyorálka - Jaroslava :-)Fascinuje mě na něm, jak dokáže hrát různé postavy...kdo by to byl řekl, že zachmuřený smolař Jaroslav a energický bourák Vlčák z Ulice hraje tentýž herec.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama