Václav Sanch říká: "Do nakladatelství mě dotáhli býci." - 1. část

5. února 2014 v 20:46 | Polgara |  Putování s nakladatelstvími
Otázky pro Václava Sanche Rákose, otce nakladatelství, překladatele a výtvarníka


1. Při zběžném pohledu na Vaše internetové stránky čtenáři dojde, že se hodně zaměřujete na světovou a překladovou beletrii. Nelze si nevšimnout zvláštního a krásného názvu, jejž jste si vybral. Sanch. Proč právě to? Co znamená?

Sanch jsem já. Je to přezdívka, kterou mne oslovují mí přátelé, spolupracovníci a dokonce i partnerky od dětství, takže si ani nepamatuji, jak a proč vznikla. Proč se nakladatelství jmenuje mým jménem, úzce souvisí s tím, jak vzniklo.

Vycucal jsem si ho z prstu, vydupal ze země, zadlužený a odmítaný, a původně to ani nakladatelství nemělo být.

Před lety jsem přeložil Nebezpečné léto, poslední dílo Ernesta Hemingwaye, a hledal, kdo by je vydal. Můžete se ptát, proč právě Nebezpečné léto a kde jsem k tomu sebral odvahu, možná na to ještě dojde, ale teď je to vedlejší. Z renomovaných nakladatelů, které jsem oslovil, do toho z různých důvodů nikdo jít nechtěl. Nikdo nevěřil, že má smysl vydávat půl století staré dílo, navíc neúspěšné i při svém prvním vydání ve vlasti, od stejně dlouho mrtvého autora. Velcí nakladatelé pasou po módních novinkách, a to tohle není.

Svou roli sehrálo i kontroverzní téma - smrt je dnes sprosté slovo, pohodlí za jakoukoli cenu je ceněno mnohonásobně výš než bolest a schopnost oběti, a děti vychovávané k hyperkorektnosti si myslí, že hamburger je zelenina, která vyrostla ve fast-foodu, že kuřecí paličky raší na plastových táckách v chladícím pultu v supermarketu, a kupují v chovatelských potřebách potkany, aby jim zachránili život… Jak chcete prodat Nebezpečné léto, knížku o nebezpečí, bolesti a rituálním zabíjení býků, třeba je od nobelisty?

A za třetí: někteří lidé z oboru jsou tak hluboce "vzdělaní", že ani nevěděli, že takové dílo od Hemingwaye existuje, a mysleli si, že si vymýšlím, když tvrdím, že takové mám, a dokonce přeložené. Jmenovat je nebudu - nesluší se zesměšňovat obchodní partnery.

Teprve občanské sdružení F341 vedené Janem Kistanovem vyřídilo autorská práva, formou půjčky, kterou mám dávno splacenou, na ně poskytlo finance a Nebezpečné léto vydalo. A světe div se, ono mělo relativní úspěch. Jak by ne, knížka je to bezvadná a právě dnešní hyperkorektní době má hodně co říct. Já a všichni, kteří mi pomáhali, jsme usoudili, že na úspěch by bylo dobré navázat, což jsme udělali. F341 nás ještě chvíli vydávalo, ale bylo čím dál zřejmější, že jdeme každý jinou cestou. Osamostatnit se bylo nezbytné. V tu chvíli se začalo hledat jméno pro nově vznikající nakladatelství. A spolupracovníci, jež jsem kolem sebe shromáždil, protože nemohu všechno překládat sám, potřebuji editora, korektora, grafika… je jednoduše pojmenovali mým jménem. Já byl jediný, kdo hlasoval proti. A nepřejte si vědět, jak jsem chtěl nakladatelství pojmenovat já…

2. Inu, proč se nezeptat. Jak jste jej chtěl pojmenovat vy? Byly pro Vás začátky náročné? Jak vlastně probíhá uvedení nového nakladatelství na trh?

Hlasoval jsem pro jméno Nakladatelství Frnda. Neprošlo mi to a ani by to prý nešlo. To slovo je totiž patentované jako obchodní značka. Myslím, že si je dali registrovat fanoušci televize Fanda, kteří si ji tak překřtili…

Inu, začátky byly náročné - jako každé jiné začátky. O tom už jsem mluvil. Znamenalo to mimo jiné půjčit si hromadu peněz na práva a na výrobu a věřit, že se to splatí. Je to stejně náročné jako vzít všechno, co máte, něco si k tomu ještě navypůjčovat, a jít do kasina a všechno vsadit v ruletě na čtveřici čísel - dejme tomu. Máte šanci jedna ku osmi. S tím, že když se trefíte, výhra nebude zdaleka taková jako v ruletě, zato když se netrefíte, můžete doufat, že vám zbylo na kus lana a vyhlédnout si pěknou větev - ta je zadarmo. Takže vlastně to náročné není vůbec, jen musíte být hazardér a člověk relativně nenáročný. Což prostě někdo je a někdo ne.


Proniknout na trh… nejdřív musíte sehnat autorská práva, což se zdaleka ne vždycky povede, a pak hlavně musíte sehnat distributora, který uvěří, že máte silný titul. Že se mu vyplatí vzít ho do distribuce. Ono je to tak, že když ze zisku odečtete, co si nechal distributor (nejen pro sebe, ale taky pro knihkupce), co jste zaplatila za práva a co jste dala za výrobu, zjistíte, že jste na výplatní pásce dost nepatrná položka i v tom případě, že děláte sama sobě překladatele, grafika a výtvarníka (obálku Nebezpečného léta jsem si kupříkladu namaloval sám, protože třicet dolarů na fotografii od Reuters, kterou jsem na obálku chtěl, už jsem doopravdy neměl).

Když všechna ta řemesla zaplatíte a zbude vám na chleba, je to úspěch. Distribuce sežere nejvíc. Ale bez ní se neobejdete - nemáte dodávku, šoféra, nemáte na výplaty a diety pro šoféra, dejme tomu, že nemáte sklad, ale hlavně: málokterý knihkupec se s vámi bude bavit. On vás nepotřebuje - potřebuje velkou distribuční firmu, která má pod palcem to, co frčí, a jejímž prostřednictvím k němu proudí desítky populárních titulů, na nichž si vydělá na nájem.

Takže bez distributora to nejde. V našem případě byla jediná firma, která uvěřila, že Hemingway jim nebude jen zabírat místo ve skladu určené pro upírské ságy a severské detektivky, firma Beta - Dobrovský. Budiž za to pochválena. Zbytek je jednoduchý. Musíte mít další silné tituly. Ani u Dobrovských od nás nevezmou všechno. Když se vám podaří dostat na trh dva - tři úspěšné tituly ročně, tak na trhu jste a hotovo. A živí vás to.

V mém případě bylo tím hazardem vsadit všechno na Nebezpečné léto. Zbytek je jednoduchý.

3. Musel to být hodně velký risk jít na trh s titulem, který není tak slavný, ale přesto všechno se podařilo a vy máte na svém kontě již pěknou řádku titulů. Podle čeho si vybíráte knížky, které vydáte?
Jedno z našich mot (jaké to slovo!) zní "Písmenka, která mluví". (Druhé, "Pobavit a informovat", platí hlavně pro naše internetové stránky.) Za prvé tedy knížka musí ke mně mluvit. Až za druhé musí existovat alespoň teoretická šance, že mě nedostane do kriminálu pro dlužníky. Asi jako v ruletě nevsadíte na číslo 37 - už proto ne, že tam není.

Ale doopravdy nevíte dopředu nikdy nic. Knížka se mi musí líbit, musí to být něco, co chci číst já sám, všechno ostatní je druhotné. Nebezpečné léto přesně takové je, i když se při pohledu zpátky zdá být jistou investicí, ale právě že jen při zpětném pohledu a až tehdy. Po bitvě…

S ostatními tituly je to stejné s tím rozdílem, že ne všechny jsou stejně úspěšné. Přesto: I když úplně ignorovat trh samozřejmě není možné, můžeme si dovolit většinovému vkusu se nepodbízet a dokonce občas sponzorovat dílo, o němž předem víme, že komerčně úspěšné být ani nemůže. Mluvím o Lorkových Sonetech temné lásky. To proto, že jsme malinkatá firma - v současnosti o dvou lidech a několika málo externích spolupracovnících - s velmi úsporným provozem. Stačí nám tedy prodávat relativně malé náklady.

A mimochodem: říkáte, že našich titulů je "hezká řádka"… Děkujeme za poklonu, ale mohla a měla být delší. Jenže sídlo nakladatelství bylo loni - ve druhém roce existence - dvakrát vytopené a jednou vyhořelé a to se pak těžko pracuje, navíc jsme ztratili kontakty na autorská práva, které zůstaly pod kontrolou F341, smluvení autoři se opozdili s titulem, který měl jít na vánoční trh… Snad letos tu "řádku" prodloužíme znatelněji než loni.

Oficiální stránky nakladatelství Sanch najdete ZDE
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 myanmar myanmar | Web | 5. února 2014 v 21:24 | Reagovat

S tvorbou tohoto nakladatelství nejsem moc obeznámena, jdu mrknout na jejich stránky :) Ale podle článku vypadají fakt sympaticky a líbí se mi ten popis, jak taky takové nakladatelství může vzniknout :)

2 María María | Web | 6. února 2014 v 14:02 | Reagovat

[1]: Stojí to za to. Sanch vydává úplně jiný typ knížek, než všichni ostatní. Například Starce a moře zná asi každý, ale Sanch ho jako jediný doprovodil Hemingwayovými novinovými články o rybách, takže teď se může čtenář dozvědět, kde bral Hemingway inspiraci nebo kdo byl reálnou předlohou nezdolného rybáře.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama